دل‌آرا دارابی اعدام شد 

محمد مصطفایی وکیل دادگستری می‌گوید که دل‌آرا دارابی صبح امروز جمعه در رشت اعدام شد.

آقای مصطفایی با اعلام این خبر افزوده است که حکم اعدام خانم دارابی در زندان مرکزی رشت و بدون اطلاع وکلای وی به اجرا گذاشته شده است.

وی در گفتگو با زمانه، روند اجرای حکم دل‌آرا را غیرقانونی خواند و گفت: «بر اساس قانون باید اجرای حکم به وکیل دل‌آرا ابلاغ می‌شد و حتی اگر وی وکیل خود را عزل کرده است، باید این عزل به آقای خرمشاهی اعلام شده و به محکوم فرصتی برای اختیار وکیل داده می‌شد.»

محمد مصطفایی با اظهار تاسف از اینکه اولیای دم به وعده‌های خود برای دادن رضایت و صرفنظر کردن از قصاص دل‌آرا عمل نکردند، ادامه داد: «هر دو شرط آنها مبنی بر گل‌باران کردن مزار مقتول از سوی خانواده دل‌آرا و عزل آقای خرمشاهی از وکالت این پرونده، عملی شده بود.»

این وکیل دادگستری علت اجرای ناگهانی حکم اعدام دل‌آرا دارابی را «غرض‌ورزی اداره اجرای احکام رشت و خانواده مقتول» عنوان کرد و گفت:«اگر قانون در کشور ما حکومت می‌کرد، این حکم به این صورت اجرا نمی‌شد و اصلاً حکم اعدام برای دل‌آرا صادر نمی‌شد.»

کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز با تائید این خبر، گزارش کرد که عبدالصمد خرمشاهی وکیل دل‌آرا با شنیدن این خبر، «شوکه» شده است.

آن‌طور که این کمیته اعلام کرده است، آقای خرمشاهی برای پیگیری، امروز جمعه راهی شهر رشت شده است.

دل‌آرا داربی ۲۳ ساله به اتهام قتل مهین دارابی حقیقی (یکی از بستگان پدرش) در سن ۱۷سالگی به اعدام محکوم شده بود.

طبق اقرار دل‌آرا، دادگاه وی را به عنوان متهم ردیف اول پرونده معرفی کرد. بعد‌ها وی اعترافات اولیه خود را انکار کرد، اما این انکار از سوی دادگاه پذیرفته نشد و دارابی به اعدام محکوم شد.

حکم اعدام دل‌آرا قرار بود دو هفته پیش از این به اجرا گذاشته شود که با درخواست فعالان مدنی به تعویق افتاده بود.


آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه به دل‌آرا دارابی و وکلای وی فرصت داده بود تا رضایت خانواده مقتول را جلب کنند.

خانواده مقتول پیش از این اعلام کرده بودند در صورتی رضایت خواهند داد که دل‌آرا از آنها بابت قتل مادرشان «عذرخواهی» کند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر و بسیاری از فعالان مدنی در این مدت بارها با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار لغو حکم اعدام دارابی شده بودند.

دل‌آرا در هنگام بازداشت ۱۷ سال داشت و بر اساس پیمان‌نامه حقوق کودک که ایران نیز به اجرای آن متعهد شده‌ است، کودک محسوب می‌شد. این پیمان‌نامه اعدام افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع کرده‌ است.
ایران بالاترین آمار اعدام کودکان را در جهان دارد.

در سه سال گذشته ۳۲ کودک در جهان اعدام شده‌اند که ۲۶ مورد آن در ایران بوده‌ است. سال گذشته، شش نوجوان در ایران اعدام شدند و هم‌اکنون ۱۳۰ نوجوان زیر ۱۸ سال با دریافت حکم اعدام، در مسیر اجرای حکم قرار دارند.

وبلاگ محمد مصطفایی 

 

 

 دل‌آرا دارابی ۲۳ ساله، متهم است شش سال پیش زمانی که ۱۷ سال داشت به همراه دوست پسرش، شخصی به نام «مینا» را در رشت از پای در آورده است 

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در اطلاعیه‌ای با اعتراض به حکم صادر شده، به مقام‌های ایران توصیه کرده است که با توقف حکم اعدام وی، پرونده را باردیگر مورد «بازبینی» قرار دهند.

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل دل‌آرا نیز اظهار داشته است که پرونده موکلش «ایراد‌های زیادی» دارد.
«چپ‌دست بودن دل‌آرا که با محل ضربات وارد شده به مقتول همخوانی ندارد»، به گفته آقای خرمشاهی مهمترین دلیل برای اثبات بی‌گناهی موکلش است.

سازمان عفو بین‌الملل دیگر نهاد بین‌المللی فعال در امر حقوق بشر است که با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف حکم اعدام دل‌آرا دارابی شده ‌است.

پدر دل‌آرا نیز در نامه‌ای از آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی خواسته که حکم اعدام دخترش را متوقف کند.
دل‌آرا در اولین بازجویی‌ها به قتل اعتراف کرده است، اما در روز دادگاه اتهام قتل را نپذیرفت.

وی گفت که «پسر مورد علاقه‌ام به من گفته بود چون تو زیر ۱۸ سال هستی اگر قتل را به گردن بگیری اعدام نخواهی شد و من هم به قتل اعتراف کردم.» 

 

http://zamaaneh.com/news/2009/04/post_8667.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد