دستیاران تخصصی پزشکی خواستار خروج از زیر خط فقر شدند !


دستیاران تخصصی پزشکی خواستار خروج از زیر خط فقر شدند !
دستیاران رشته های تخصصی گروه پزشکی در نامه ای سرگشاده به مسئولان کشور اعلام کردند : دریافتی ماهیانه 205 هزار تومان برای دستیاران مجرد و 285 هزار تومان برای دستیاران متاهل با وجود اعلام خط فقر 400 هزار تومانی فاقد توجیه منطقی، قانونی، عرفی و شرعی است.
به گزارش خبرنگار مهر، شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در نامه سرگشاده ای نسبت به وضعیت رفاهی و معیشتی دستیاران اعتراض کردند.

این دستیاران در نامه خود یادآور شدند: فقدان نظام حقوقی منطقی و مدون و تشکل صنفی سازمان یافته، عدم حمایت سازمان نظام پزشکی از دستیاران علیرغم عضویت آنان در سازمان، فقدان فرصت و انگیزه کافی برای پیگیری مطالبات از نظر حجم سنگین محتوای آموزشی و وظایف درمانی، وجدان و نجابت حرفه ای سنتی حاکم بر رشته پزشکی، مقررات آموزشی و انظباطی سخت گیرانه حتی در قبال فعالیت های صنفی و ... همواره مانع پیگیری جدی مطالبات منطقی و قانونی دستیاران بوده حاصل این عوامل انبوهی از مطالبات برآورده نشده است.

اعضای شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشتند: دستیاران رشته های تخصصی پزشکی، در حالیکه دارای مدرک پزشکی عمومی بوده عمدتاً در بیمارستان ها در کنار آموزش، به ارائه خدمات درمانی تخصصی اشتغال دارند. اما از نظر کمک هزینه دریافتی به عنوان تنها منبع درآمد زندگی شان با اقشار پائین تر از متوسط جامعه نیز قابل مقایسه نیستند.

این دستیاران با اشاره به میزان حقوقی که دریافت می کنند، گفتند: بار اصلی ارائه خدمات درمانی در بیمارستانهای دانشگاهی به عنوان مراکز عمده درمانی کشور بر دوش آنها قرار دارد و ادامه روند ارائه خدمات بدون حضور دستیاران حتی به مدت کوتاهی نیز غیر ممکن و بحران آفرین است اما دریافتی ماهیانه فقط 205 هزار تومان برای دستیاران مجرد و 285 هزار تومان برای دستیاران متاهل فاقد توجیه منطقی، قانونی، عرفی و شرعی است. دستیاران بر اساس قوانین فعلی، حق هیچگونه فعالیت درمانی درآمدزا را نداشته و برخلاف سایر پزشکان شاغل در دستگاههای دولتی در قبال این موضوع، حق محرومیت از مطب نیز نمی گیرند.

اعضای شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کردند: با توجه به اعلام خط فقر 400 هزار تومانی در تهران در حال حاضر دستیاران جزء قشر فقیر جامعه محسوب می شوند. به بیان دیگر با احتساب هزینه های سرسام آور زندگی دریافتی دستیاران حتی کفاف پرداخت اجاره بهای یک واحد مس***ی 70 متری در مناطق جنوبی بسیاری از شهرهای بزرگ را نمی دهد ، بقیه هزینه های زندگی بماند.

این دستیاران حجم کار دستیاران را با هیچ یک از قوانین فعلی همخوان نداستند و گفتند: تعداد زیاد کشیک های طاقت فرسا که در برخی رشته ها تا 20 کشیک در ماه نیز می رسد در کنار ساعات موظفی حضور روزانه دستیاران در بیمارستان ها به مدت 9 ساعت در روز، به طور میانگین ماهیانه حدود 400 ساعت کار سخت و پر استرس را برای دستیاران به همراه دارد که نه با قانون کار و نه با قانون استخدام کشوری همخوانی دارد و دریافتی دستیاران با این حجم کار اصلاً منطقی به نظر نمی رسد . با حساب ساده می توان دریافت که دستیار در قابل هر ساعت کار درمانی کمتر از یک هزار تومان دریافت می کند.

اعضای شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشتند: دستیاران علی رغم مبلغ دریافتی ناچیزشان، درآمد زایی فوق العاده ای برای بیمارستان ها دارند. یک دستیار با احتساب میانگین 10 ویزیت روزانه بیماران بستری و ویزیت 50 بیمار در هر کشیک و 10 کشیک در هر ماه، ماهیانه بیش از 2 میلیون تومان برای بیمارستان ها درآمد زایی دارد. اما یک ریال از این مبلغ به دستیار تعلق نمی گیرد.

این دستیاران اضافه کردند : جالب آنکه دستیاران مسئولیت قانونی این بیماران را بر عهده دارند و برای اجتناب از پرداخت مبالغ سنگین دیه وارش در موارد احتمالی قصور، خودشان باید خود را بیمه مسئولیت مدنی پزشکان کنند و بیمارستان ها در این مورد هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرند ، نکته جالب دیگر اینکه دستیاران برای دریافت خدمات درمانی حتی در بیمارستان خودشان نیز بیمه نیستند و می توانند مانند سایر افراد با پرداخت 50 درصد حق بیمه، مشمول بیمه خدمات درمانی (در بیمارستان محل کار خودشان) شوند.

اعضای شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کردند: دستیاران، دانشجو هستند اما دانشجویانی که بن کتاب، بیمه درمانی و خوابگاه به آنها تعلق نمی گیرد ! دستیاران موقع کم کردن مالیات از دریافتی ناچیزشان مثل کارکنان دولتی هستند اما با این تفاوت که حق الزحمه آنان بر پایه جداول و ضرایب کارکنان دولت پرداخت نمی شود! دستیاران پزشک و عضو نظام پزشکی هستند ولی نظام پزشکی در قبال آنها مسئولیتی را احساس نمی کند! دستیاران به راستی که هستند؟!

اعضای شورای صنفی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران این نامه را خطاب به رئیس جمهوری، وزیر بهداشت، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اعضای آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و ریاست سازمان نظام پزشکی منتشر کرده اند

مترسک و ترس

 

یکبار به مترسکی گفتم : "لابد از ایستادن در این دشت خلوت خسته شده ای."

گفت : "لذت ترساندن عمیق و پایدار است، من از آن خسته نمیشوم."

دمی اندیشیدم و گفتم : "درست است، چون که من هم مزه این لذت را چشیده ام."

گفت : "فقط کسانی که تنشان از کاه پرشده باشد این لذت را میشناسند."

آنگاه من از پیش او رفتم، و ندانستم که منظورش ستایش از من بود یا خوار کردن من.

یک سال گذشت و در این مدت مترسک فیلسوف شد.

هنگامی که باز از کنار او میگذشتم دیدم دو کلاغ زیر کلاهش لانه میسازند.